Rancangan Mengajar Harian Dunia Sains dan Teknologi
Tema /
tajuk
|
Sains
Fizikal ( Magnet)
|
Masa
|
60 minit
|
Bil Murid
|
30 orang
|
Standard
Pembelajaran
|
5.1.1 ,
|
Objektif
pembelajaran
|
Di akhir
P&P murid-murid dapat :
1. Mengenal
pasti bentuk magnet seperti magnet bar, silinder, ladam, bentuk U, butang dan
cincin.
|
KPS
|
Memerhati,
Mengelaskan, Berkomunikasi
|
Aktiviti P
& P
|
|
Fasa
|
Aktiviti
|
1. Persediaaan
( 5 minit)
KPS :
Memerhati dan berkomunikasi
|
Guru
menunjukkan beberapa contoh magnet hiasan kepada murid.
Soalan :
1. Pernahkan
anda lihat objek ini ?
2. Dimana
anda lihat objek ini ?
3. Apakah
kegunaannya ?
4. Bagaimana
ia boleh melekat ?
5. Namakan
objek tersebut ?
|
2. Imaginasi
( 10 minit )
KPS :
Memerhati dan Berkomunikasi
|
Murid
secara berkumpulan memerhati dan memperihalkan bahagian belakang
objek.
Soalan :
1. Apakah bentuk objek tersebut ?
2. Apakah
warna objek tersebut ?
3. Apakah
rasa permukaan objek tersebut ?
4. Apakah
saiz objek tersebut ?
5. Namakan
bentuk-bentuk magnet yang lain yang anda tahu?
Guru
memperkenalkan contoh pelbagai bentuk magnet.
|
3. Perkembangan ( 25 minit)
KPS :
Mengelaskan, berkomunikasi dan
memerhati
|
1. Setiap
kumpulan dibekalkan dengan marker dan kertas mahjong dan diminta melukiskan
kesemua bentuk magnet dan melabelkannya.
2. Setiap
kumpulan diberikan 2 magnet yang
berlainan bentuk .
·
Murid diminta menyatakan perbezaan dan
persamaan antara dua magnet.
3. Setiap
kumpulan membentangkan hasil kerja mereka.
|
4. Tindakan
(15 minit)
KPS :
Berkomunikasi
|
Guru
membuat ulasan hasil kerja murid.
Murid
membuat latihan pengukuhan.
LAMPIRAN 1
Guru
bersoal-jawab secara lisan tentang bentuk-bentuk dan bilangan magnet yang telah dipelajari.
Murid
menamakan bentuk magnet ( LAMPIRAN 2)
|
EMK
|
Kreativiti
dan keusahawanan
|
Bahan
bantu belajar
|
Magnet
pelbagai bentuk ( magnet bar, silinder, ladam, bentuk U, butang dan cincin),
lembaran kerja 1 dan 2, magnet hiasan , kertas lukisan/ kertas mahjong dan
marker
|
Penilaian
P&P
|
1.Murid
dapat melukis 6 bentuk magnet.
2. Murid
menamakan 6 bentuk magnet.
3. Murid
boleh menyatakan persamaan dan perbezaan magnet.
|
Nilai-nilai murni
|
Berkerjasama, Bertanggungjawab
|
Refleksi
|
...... /
30 orang murid dapat menguasai tajuk yang diajar.
....../ 30
murid diberikan latihan tambahan dengan bimbingan guru.
|
No comments:
Post a Comment